Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci

Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci

Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci Instituta za muzikologiju Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu održana je u četvrtak 17. februara 2022. godine u svečanoj sali Univerziteta u Sarajevu.

Izdanje je nastalo u okviru projekta Musical Heritage of Montenegro – Musical Practices of Montenegro and their Potential - MusiH na kojem su sarađivali istraživači Instituta za muzikologiju Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu i Muzičke akademije Univerziteta Crne Gore.

 

Na promociji su se obratili prof. dr. Tamara Karača Beljak, prorektorica za umjetnost, umjetničkoistraživački rad, kulturu i sport Univerziteta u Sarajevu, prof. mr. Ališer Sijarić, dekan Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu, prof. mr. Bojan Martinović, dekan Muzičke akademije Univerziteta Crne Gore i urednica izdanja prof. dr. Jasmina Talam, šefica Instituta za muzikologiju Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu. Svečanosti su prisustvovali rektor Univerziteta u Sarajevu prof. dr. Rifat Škrijelj, otpravnica poslova Ambasade Crne Gore gospođa Satka Hajdarpašić, te profesori Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu.

 

Prorektorica Karača Beljak je tokom obraćanja istakla vrijednost ovog naučnog zvučnog izdanja koje, kako je navela, svjedoči o baštini koja je danas možda i zaboravljena, svjedoči o snazi usmene predaje, ali jednako tako i o interesovanjima istraživača etnomuzikologa koji su bili vezani za Univerzitet u Sarajevu, najstariji univerzitet u Bosni i Hercegovini.

 

Dekan Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu prof. mr. Ališer Sijarić istakao je da je cilj da Muzička akademija bude platforma za razvoj muzike kao umjetnosti, ali i nauke o muzici, te da je etnomuzikologija bitan segment toga.

„Muzička akademija pokušava da pokrije sva ona polja koja zapravo i spadaju u njenu oblast djelovanja i da ih razvija i modernizira, ali i da poluči rezultate koji su društveno relevantni“, naveo je dekan Sijarić, te dodao da Muzička akademija Univerziteta u Sarajevu i Muzička akademija Univerziteta Crne Gore imaju dugogodišnju saradnju na različitim poljima, te da je ovo jedan od projekata koji su veoma bitni jer kao rezultat ostavlja artefakt – CD izdanje.

Mr. Bojan Martinović, dekan Muzičke akademije Univerziteta Crne Gore, podsjetio je da je promocija ovog CD izdanja rezultat projekta Musical Heritage of Montenegro – Musical Practices of Montenegro and their Potential Music koji je finansiralo Ministarstvo nauke Crne Gore.

„U Crnoj Gori ne postoji institucija koja se bavi muzičkim nasljeđem, a Crna Gora ima veoma raznovrsno muzičko nasljeđe. Svaka pomoć u tom smislu, bilo da je kadrovska, bilo da je na nivou informacije ili povezivanju sa drugim institucijama, nama je jako važna. Kroz Muzičku akademiju Univerziteta u Sarajevu ostvarili smo brojne saradnje sa Univerzitetom u Ljubljani, institucijama u Zagrebu, Beču, Švedskoj. Nije samo CD bio plod ovog projekta, nego i mnogo drugih stvari koje su jednako važne za naše daljnje napredovanje”, naveo je mr. Bojan Martinović, dekan Muzičke akademije Univerziteta Crne Gore.

Urednica izdanja prof. dr. Jasmina Talam, šefica Instituta za muzikologiju Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu, ukazala je na značaj etnomuzikoloških istraživanja, kao i na značaj arhivske građe Instituta za muzikologiju

 

„Prvi snimci crnogorske muzike pohranjeni u Institutu za muzikologiju datiraju iz juna 1952. godine. Na njima je zabilježeno kazivanje i pjevanje istaknutog književnika Ćamila Sijarića“, navela je profesorica Talam.

Uzimajući u obzir da faktor prošlosti ima važnu ulogu za etnomuzikološka istraživanja, profesorica Talam zaključuje da arhivski snimci Instituta za muzikologiju predstavljaju veoma značajan izvor za proučavanje narodne muzičke tradicije Crne Gore.

„Pjesme su izvodili pripadnici različitih etničkih skupina i u različitim regijama što svjedoči bogatstvu i raznovrsnosti crnogorskog folklora i čuva tradiciju u društvenom kontekstu kao kulturu prošlosti. Neke od snimljenih napjeva više nije moguće naći u živoj narodnoj praksi. Transkripcija, odnosno notni zapis omogućava da se napjev izvede muzički precizno, a arhivski snimak pruža uvid i elemente stila izvedbe napjeva“, navodi profesorica Talam te zaključuje da ovi snimci pružaju mogućnost i za rekonstrukciju pojedinih muzičkih oblika. Naglasila je da će zahvaljujući ovom izdanju snimci biti dostupni široj javnosti što otvara prostor i za detaljnije proučavanje crnogorske narodne muzičke tradicije.

 

Etnomuzikolog mr. Damir Galijašević izveo je uz harmoniku splet narodnih pjesama iz Crne Gore.

 

Naučno zvučno izdanje Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci Instituta za muzikologiju Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu sadrži knjižicu i tri CD-a na kojima je 66 pjesama snimljenih u periodu od 1952-1984. godine. Na snimcima je zabilježeno pjevanje kazivača iz različitih crnogorskih regija - Ćamila Sijarića, Emine Dervović, Miljka Bulajića, Sulejmana Đečevića, Ćirila Peruđinija i Hamdije Šahinpašića.

 

Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci
Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci
Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci
Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci
Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci
Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci
Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci
Promocija naučnog zvučnog izdanja Serija 4: Crnogorska narodna muzika – terenski snimci