Prvi plodovi | Projekt “Urbana poljoprivreda - Veliki odmor u urbanom vrtu”
Projekt “Urbana poljoprivreda - Veliki odmor u urbanom vrtu” koji finansira općina Centar i implementiraju stručnjaci Poljoprivredno-prehrambenog fakulteta Univerziteta u Sarajevu zajedno sa učenicima i uposlenicima pet osnovnih škola sa područja iste općine, počinje da bilježi zavidne rezultate. Učesnici u projektu iz OŠ „Hasan Kaimija“, „Mehmed-beg Kapetanović Ljubušak“, „Nafija Sarajlić“, „Alija Nametak“ i „Šip“ pokazali su koliko im nedostaju aktivnosti koje podrazumijevaju rad i druženje u prirodi, a ujedno njihove male “laboratorije” u prirodi daju plodove kao rezultat njihovog vlastitog rada. Ostvaruju se ciljevi u školskim vrtovima povezivanja učenika s prirodom te se budi njihovo zanimanje za ekološke aktivnosti utičući na stvaranje ekološke svijesti, stvarajući osjećaj da dešavanja i krajnji rezultat ovisi upravo od njihove brige za te male biljčice koje pod njihovim ručicama postaju veće i veće, a na kraju se oduže dajući ukusne „zdrave“ plodove.
Podsjećanja radi u projektnim aktivnostima postavljeni su manji plastenici i posude za vertikalni uzgoj u kojima se uzgaja povrće, voće, ljekovito, začinsko i dekorativno bilje. Akcenat je stavljen upravo na mladu populaciju i njihov suživot sa prirodom, ali i razvoj takmičarskog duha i edukacije kroz brojne radionice koje organizuju stručnjaci Poljoprivredno-prehrambenog fakulteta.
Uposlenici i učenici u osnovnim školama sa velikim entuzijazmom i odgovornim pristupom realizuju planirane aktivnosti projekta. Već je održano nekoliko radionica, kao i kviz znanja učenika. Pod stalnom stručnom kontrolom i redovnim obilascima profesora sa Poljoprivredno-prehrambenog fakuleta Univerziteta u Sarajevu i zahvaljujući zalaganju i ljubavi koju pokazuju uposlenici škola i učenici projekat je zaživio u pravom smislu te riječi.
U plastenicima i vertikalnim posudama za uzgoj već se ubiru prvi krastavci, paradajz, paprike, sočne jagode… Ubrani plodovi se mogu dijeliti među djecom i uposlenicima koji su učestvovali u proizvodnji, organizovati prodaju voća i povrća na školskim bazarima, ali se mogu i konzumirati u školi.
Ljekovito i začinsko bilje opijaju svojim mirisima i privlače razne insekte, a korisnici već mogu da ih beru i konzumiraju.
Prostor za organsku proizvodnju već je postao mjesto za igru i obogatio je aktivnosti škola na otvorenom.
Ovaj projekat je prvi ovog tipa u Kantonu Sarajevo i na osnovu do sada postignutih odličnih rezultata tokom radionica i na praktičnim proizvodnim površinama u sklopu školskih dvorišta može se reći da je jedan od značajnijih za mentalno i fizičko zdravlje djece u školama. Oaza mira i aktivnosti koje ih opuštaju daju im osjećaj da su “korisni” svojoj zajednici, da kao rezultate svog rada dobijaju nešto korisno za sebe, ali i one koji nisu u stanju iskoristiti ove benefite prirode. Socijalizacija i pomaganje slabijima utiče i potiče izgrađivanje vlastitog svjetonadzora kod učenika.
Daje nam za pravo da vjerujemo da simbioza nauke i prakse sa ciljem savladavanja plemenitih vještina proizvodnje organske hrane kroz igru i učenje najmlađih predstavlja okosnicu zdravog življenja novih generacija. Ne treba zaboraviti da su današnja djeca odrasli ljudi sutrašnjice, a kako stvari stoje danas, s problemom siromaštva, gladi, globalnog zagrijavanja i drugih, važno je pružiti im osnovno znanje potrebno da bi mogli sami uzgajati hranu. Iskustva pokazuju da učenici stečena znanja i vještine u uzgoju hane prenose svojim roditeljima koji se onda aktivnije počinju baviti ovom aktivnostima. Školski vrt se može integrisati kroz mnoge teme u primarnom obrazovanju i na taj način učenici osim znanja razvijaju i određene vještine vezane za proizvodnju hrane i očuvanje okoliša.