Mr. Dragan Opančić, prodekan za koncertnu djelatnost Muzičke akademije UNSA: Koncertna sezona MAS kao jedan od ključnih nosilaca bosanskohercegovačkog muzičkog života

Mr. Dragan Opančić, prodekan za koncertnu djelatnost Muzičke akademije UNSA

Muzička akademija Univerziteta u Sarajevu (MAS UNSA) svoju koncertnu djelatnost ostvaruje kroz projekat Koncertna sezona, u sklopu kojeg uspostavlja kontinuiranu produkciju muzičkih događaja zavidnih interpretativnih dometa. Na taj način, ova institucija se u bosanskohercegovačkom kulturnom prostoru pozicionirala kao jedan od ključnih nosilaca umjetničkog života. Polazeći od ideje da je umjetničko iskustvo iskonska potreba svakog pojedinca, Muzička akademija UNSA godišnje organizira na desetine događaja otvorenih za javnost, vjerujući da je umjetnost živa onoliko koliko je duboko iskustvo dijeljenja.

Nakon dvije godine djelovanja pod brojnim ograničenjima uslovljenim pandemijom COVID-19, pod okriljem ovogodišnjeg raznolikog programa Koncertne sezone realizirano je preko četrdeset koncerata u punom kapacitetu. Uspješna završnica ovogodišnjih aktivnosti bila je povod za razgovor sa mr. Draganom Opančićem, prodekanom za koncertnu djelatnost Muzičke akademije UNSA.

 

Dragan Opančić je vanredni profesor na Odsjeku za klavir, udaraljke, harfu i srodne instrumente na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu, gdje od 2020. godine obnaša dužnost prodekana za koncertnu djelatnost. Studij klavira počinje na Muzičkoj akademiji u Sarajevu, a kao stipendista Ministarstva za kulturu Republike Austrije školovanje nastavlja na Univerzitetima za muziku i scenske umjetnosti u Beču (Universität für Musik und darstellende Kunst) i Grazu (Kunstuniversität Graz), gdje je završio diplomski (1999) i postdiplomski studij (2003). Magistrirao je na Odsjeku za klavir Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu. Koncertirao je u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Srbiji, Crnoj Gori, Austriji, Njemačkoj, Nizozemskoj, Španiji i Sjedinjenim Američkim Državama (Carnegie Hall, Sjedište UN-a i Great Massonic Lodge u New Yorku, Johns Hopkins University i World Bank u Washingtonu itd). Održao je brojne seminare u većini osnovnih i srednjih muzičkih škola u Bosni i Hercegovini, te niz gostujućih predavanja na Muzičkoj akademiji na Cetinju (Crna Gora), Conservatorio Superior de Musica de Vigo (Španija) i Conservatorio di Musica “Giuseppe Tartini” di Trieste (Italija). Bio je član žirija međunarodnih takmičenja kao što su SONUS – Međunarodno natjecanje mladih glazbenika u Križevcima (Hrvatska), Internacionalno pijanističko takmičenje “Matusja Blum” (BiH) i Sarajevo International Guitar Festival (BiH). 

 

Koncertna sezona je projekat Muzičke akademije UNSA čiji dugogodišnji angažman kontinuirano obogaćuje sarajevski muzički život. Koje su bile inicijalne ambicije?

 

Praćanje koncerata umjetničke muzike, kao i odlazak u galeriju ili pozorište nije nepotrebni luksuz, ni ugodno trošenje vremena. Uživanje u vrhunskoj umjetnosti ispunjava, oplemenjuje  i “provocira i na taj način od nas stvara bolje ljude. Obaveza društva nije samo pružiti umjetnost onima koji osjećaju potrebu za njom. Potrebno je, možda i još značajnije, odgojiti nove generacije ne samo umjetnika, nego i poštovalaca umjetnosti.

 

Muzička akademija Univerziteta u Sarajevu pokrenula je Koncertnu sezonu s ciljem predstavljanja naših dostignuća široj kulturnoj javnosti. Kroz protekle godine smo shvatili da u glavnom gradu ove evropske države niko drugi nije u kapacitetu ponuditi redovnu organizaciju solističkih i koncerata kamerne muzike. Svjesni ovakvih okolnosti, počeli smo ustupati prostor za afirmaciju mladih, perspektivnih muzičara, ali i pozivati renomirane internacionalne umjetnike da u sklopu Koncertne sezone održavaju koncerte.

Uprkos tome što godišnje realiziramo na desetine muzičkih događaja besplatnih za posjetioce (ovogodišnje izdanje brojalo je ukupno 48 koncerata), vladajuće strukture do danas, nažalost, nisu u dovoljnom kapacitetu prepoznale angažman i rezultate Koncertne sezone MAS kao projekat koji je potrebno uvrstiti u redovne planove finansiranja.

 

Na koji način je koncipirano djelovanje Koncertne sezone MAS?

 

Koncertna sezona MAS je projekat koji se mijenja i prilagođava u skladu sa trenutnim uslovima. Tu naravno mislim prvenstveno na finansijski aspekt, ali isto tako i društveni. Prethodne dvije godine, obilježene pandemijom korona virusa, realizirali smo live stream skoro svakog koncerta, čime je naša publika proširena, što potvrđuje činjenica da smo zabilježili između 1000 i 2000 pregleda po koncertu na online platformama. Dosadašnja produkcija organizirana je u tri segmenta. Prvi aspekt se odnosi na predstavljanja studenata, drugi na koncerte nastvavnika MAS, a treći na gostovanja međunarodno priznatih umjetnika. U budućnosti planiramo u postojeću organizaciju Koncertne sezone uvrstiti i tematske koncerte uz predavanja, što će prvenstveno biti vezana za velike i značajne obljetnice.

 

Koje značajne projekte je iznjedrila kontinuirana intenzivna aktivnost Koncertne sezone MAS?

 

Koncertna djelatnost MAS uključuje i redovno priređivanje festivala Majske muzičke svečanosti koji je ove godine doživio svoje petnaesto izdanje. Od ukupno šesnaest festivalskih koncerata, više od trećine činila su umjetnička predstavljanja renomiranih evropskih izvođača. Značajan i vrlo vidljiv projekat Muzičke akademije, realiziran u saradnji s Asocijacijom kompozitora – muzičkih stvarala (AMUS) i Hayat TV povodom Dana državnosti BiH, bio je koncert Savremenici na kojem su premijerno izvedena djela recentnih bosanskohercegovačkih umjetnika. Nadamo se da će Savremenici postati tradicionalni sastavni dio Sezone jer je od neprocjenjivog značaja za umjetničku muziku i poticanje domaćeg kompozitorstva.


Brojne institucije od kulturnog značaja za Bosnu i Hercegovinu se ne mogu pohvaliti zavidnim položajem u društvenom ambijentu u kojem djeluju. Koja je pozicija Muzičke akademije UNSA u ovdašnjem kulturnom kontekstu? 

 

Umjesto odgovora čitaocu treba ponuditi pitanje – da li nama u BiH, a posebno u njenom glavnom gradu, treba koncertni život? Da li nam treba pružiti priliku da slušamo koncerte umjetničke muzike? Čini se da ova pitanja ne zabrinjavaju naročito predstavnike vlasti, a možda jer većina mahom ovakve koncerte i ne posjećuje. Uprkos njihovom ignorantskom odnosu, činjenica je da su koncerti Muzičke akademije izuzetno posjećeni i da zbog ograničenosti naših prostornih kapaciteta često nismo u mogućnosti ugostiti svu zainteresiranu publiku.

 

Dodatni razlog zbog kojeg je naša aktivnost tako obimna i značajna jeste okolnost da u Sarajevu više ne postoji koncertna poslovnica. Za razliku od sarajevske likovne i teatarske scene, čiji je rad dominantno vezan za određene institucije koje pokreću i podupiru redovnu produkciju događaja ove vrste, muzička umjetnost nema svoj institucionalni oslonac, a organizacija sporadičnih solističkih i kamernih koncerata ili festivala rezultat je pojedinačnih inicijativa malobrojnih entuzijasta.

 

Muzička akademija je stoga preuzela ulogu jednog od glavnih, a slobodno možemo reći i najaktivnijih inicijatora produkcije muzičkih događaja kojim se kontinuirano obogaćuje koncertni život Sarajeva i drugih bosanskohercegovačkih centara gdje gostujemo.

Ovogodišnja Koncertna sezona iznjedrila je 48 koncerata što u ovim okolnostima predstavlja vrlo zavidan rezultat. Najbolji pokazatelj nesrazmjera institucionalne podrške u odnosu na dinamičnost naše koncertne aktivnosti, ali i istovremeno potvrda značaja našeg angažmana, jeste da Muzička akademija za svoju godišnju produkciju muzičkih događaja raspolaže budžetom do deset hiljada maraka, dok neki festivali pod okriljem javnih ustanova ili jedna galerija imaju budžet od više stotina hiljada maraka. Nadamo se da će u ovoj godini ipak biti odobrena sredstva za pokrivanje osnovnih troškova predstojeće Sezone i da na taj način nastavimo da razvijamo jedan vrlo uspješan projekat, kojim je Muzička akademija u izrazito vrijednoj i dinamičnoj interakciji s publikom.

 

Pod okriljem ovogodišnje Koncertne sezone, Muzička akademija UNSA je realizirala vrlo raznolik program. Šta se u tom kontekstu izdvaja kada se osvrnete na proteklu godinu?

 

Muzička akademija Univerziteta u Sarajevu može se pohvaliti brojem od 48 organiziranih koncerata umjetničke muzike realiziranih u okviru ovogodišnje Koncertne sezone. Imali smo priliku ugostiti umjetnike svjetskog glasa kao što su Gottlieb Wallisch (Berlin), Ruben Dalibaltayan (Zagreb), Maria Letizia Michielon (Venecija), vrlo perspektivne mlade generacije muzičara poput Jure Cerkovnika (Cirih) i Ivana Galića (Berlin), a našim studentima su bila posebno zanimljiva predstavljanja njihovih kolega sa Muzičkih akademija iz Beograda, Zagreba i Osijeka. Naravno, treba istaknuti i naše afirmisane izvođače poput Belme Alić, Vedrane Šimić, Belme Šarančić, Marka Simovića ili Leva Pupisa, asistentica, asistenata i svakako studenata Muzičke akademije UNSA, kao i akademskih ansambala od kojih su najznačajniji Hor i Orkestar MAS.

 

Je li finansijska podrška nadležnih institucija srazmjerna intenzitetu i kvaliteti koncertne produkcije Muzičke akademije UNSA? 

 

Koncertna sezona finansira se sporadično, ni približno dovoljno u odnosu na njene produkcijske potencijale i dostignuti nivo u kvalitativnom smislu. Gostovanje evropskih umjetnika realizira se kroz program mobilnosti Erasmus+ kojim je, osim planiranih predavanja i seminara, omogućeno i njihovo koncertno predstavljanje. Ipak, potrebno je naglasiti da je Muzička akademija za ovaj segment svoje djelatnosti imala finansijsku pomoć Fondacije za muzičke, scenske i likovne umjetnosti, Ministarstva kulture i sporta Kantona Sarajevo, te podršku Rektorata Univerziteta u Sarajevu. Prema tome, još uvijek ne možemo u potpunosti predvidjeti situaciju, ali ukoliko sagledamo trenutne okolnosti, pretpostavljamo da je uz izostanak finansijskih sredstava za organizaciju naredne Sezone izvjesno da bi se koncertne aktivnosti Muzičke akademije priređivale u ograničenim kapacitetima, što bi onemogućilo realizaciju događaja otvorenih za širu javnost. Time bi kulturna ponuda grada izgubila značajan udio njene koncertne produkcije, a sarajevska publika bi bila zakinuta za iskustvo muzičkih interpretacija visokih umjetničkih dometa. Smatram da ne smijemo pristati na takav ishod i da je krajnje vrijeme da se Koncertna sezona Muzičke akademije UNSA sagleda u pravom svjetlu - da kroz svoj angažman neumorno pokušava promovirati univerzalne kosmopolitske vrijednosti neophodne ovdašnjem društvu kao kompas u neizvjesnoj svakodnevnici.

 

Razgovarala: Aida Adžović