Komedija na Sorboni u režiji lektorice bosanskog jezika Aide Čopre
Aida Čopra magistrirala je francuski i italijanski jezik i književnost na Odsjeku za romanistiku na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu, nakon čega se zaposlila kao asistentica italijanske književnosti na Filozofskom fakultetu.
– Svoja istraživanja usmjerila sam na italijansko pozorište 15. i 16. stoljeća – komediju dell’arte. Nakon učešća na međunarodnom naučnom skupu iz romanistike „Pozorište i pripovijetka u književnosti na romanskim jezicima“, održanom na Filozofskom fakultetu u Sarajevu 2015. godine, došla sam na ideju da izučavam komediju dell’arte u savremenom pozorištu. Kontaktirala sam profesora Andrea Fabiana, profesora teatarskih studija na Odsjeku za italijanistiku na Univerzitetu Sorbona u Parizu, koji je prihvatio temu moje doktorske disertacije, prisjeća se Aida.
Prvobitna ideja bila je ostati u Sarajevu i odlaziti u Pariz po potrebi. Međutim, njen četverogodišnji ugovor asistenta na Filozofskom fakultetu istekao je i tada se odlučila na selidbu. Istog, ljeta 2016. u Senigaliji, u Italiji, pohađala je pozorišni laboratorij italijanskog režisera Carla Bosa.
– Carlo Boso je jedan od najznačajnijih „nasljednika“ komedije dell’arte u savremenom pozorištu. Poznanstvo s Bosom i činjenica da danas ne postoji detaljna studija o njegovoj pozorišnoj produkciji čini da njegov rad postaje glavna tema mog istraživanja, priča Aida.
Živjeti u inozemstvu nije bila jednostavna odluka za Aidu, a preseljenje u Pariz teško joj je palo. Međutim, Pariz je ubrzo postao njena druga kuća. Aida radi kao lektorica bosanskog jezika na Odsjeku za slavenske jezike na Sorboni, a ovom prilikom dobila je i predmet Pozorišna radionica koji vodi sa studentima druge godine. Za nju je ovo, ističe Aida, izvrsna prilika da iskoristi do sada stečeno znanje i iskustvo.
– Sa studentima sam pripremila komediju Koste Trifkovića „Izbiračica“, koju smo preveli na francuski i premijerno predstavili na Festivalu „Sorbona na sceni“. To je bilo moje prvo iskustvo kao režiserke, a vidjeti rezultat rada sa studentima koji nisu profesionalni glumci, a koji su dali sve od sebe, bilo je neprocjenjivo, naglašava.
Najvećim uspjehom smatra upis na internacionalni doktorski studij italijanistike.
– S obzirom na to da moj rad prate i profesori iz Firence i Bona, po završetku doktorske disertacije dobijam diplomu svih triju univerziteta, govori Aida.
Gotovo sve njene ambicije vezane su uz pozorište, neovisno o tome da li će ostati u akademskom svijetu ili ne. Za sada nema namjeru napuštati Pariz iz više razloga. Režiser čije predstave Aida analizira živi u Parizu, pa je u mogućnosti prisustvovati predstavama koje su dio njenog istraživanja. Osim toga, ima pristup i bibliotekama koje Aidi nude potrebnu literaturu, ali i mogućnost učešća na različitim naučnim skupovima i seminarima.
Komedija dell'arte, što je tema Aidinog doktorskog rada, trebala bi, smatra ona, zainteresirati sve one koji su na bilo koji način povezani sa pozorištem. Ova tema nedovoljno je istražena na našim prostorima, a predstavlja jedan od najznačajnijih fenomena u historiji pozorišta, a od 20. stoljeća glavna je tema istraživanja nekih od najznačajnijih glumaca-autora, režisera i teoretičara pozorišta širom svijeta.
– Želim probuditi interes za komediju dell'arte u BiH, ali i promovirati naše pozorište u Francuskoj. Jedan od prvih koraka u ovom smjeru je priprema predstave po tekstu jednog bh. autora, čije ime za sada ostaje iznenađenje, zaključuje Aida.
Preuzeto sa portala „Moja BiH“ 04. 09. 2019. godine.