Gostujuća predavanja prof. dr. Ivane Perković sa Fakulteta muzičkih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu
Gostujuća predavanja prof. dr Ivane Perković sa Fakulteta muzičkih umetnosti Univerzitet umetnosti u Beogradu, održat će se na Muzičkoj akademiji u Sarajevu u periodu od 24. 04. – 26. 04. 2023. godine u sobi br. 6. Dolazak je obavezan za sve studente Odsjeka za muzikologiju i etnomuzikologiju.
24. 04. 2023. od 11,00-13,00
Dijalog usmenosti i pismenosti u srpskom crkvenom pojanju
Pitanje odnosa između pisanih i usmenih medija komunikacije prvu primenu našlo je u lingvistici zahvaljujući pionirskom radu Valtera Onga (Walter Jackson Ong). Ubrzo je ova značajna tema istraživanja našla svoje mesto i u filozofiji, sociologiji, etnologiji, kao i u mnogim i drugim oblastima. Pre oko pedeset godina primećene su mogućnosti primene ove teorije u muzikologiji, ali kada je reč o crkvenoj muzici, šira istraživanja nisu sprovedena, naročito ne u oblasti pravoslavne bogoslužbene tradicije. U predavanju će se razmatrati (etno)muzikološke implikacije usmenosti, pismenosti i "sekundarne pismenosti" u oblasti srpskog crkvenog pojanja. Psihodinamički elementi usmeno-pisane paradigme biće analizirani sa ciljem definisanja drugačijeg konteksta za razumevanje specifičnog pristupa tradiciji bogoslužbenog pevanja.
25. 04. 2023. od 11,00-13,00
O tradiciji horskog pevanja u Srpskoj pravoslavnoj crkvi
U interdisciplinarno orijentisanom predavanju, koje obuhvata istoriju, filologiju, teologiju, semiotiku i istoriju umetnosti, razmotriću razvoj srpske horske crkvene muzike od uvođenja višeglasja do savremenog doba. Jedno od najvažnijih pitanja biće preobražaj bogoslužbenog pojanja od odraza anđeoskog pojanja (u skladu sa principima srednjovekovne kulture) ka horskoj umetnosti, čiji je cilj uživanje u umetničkom delu, često upravo na koncertu. Kroz primere iz stvaralaštva nekih od najpoznatijih srpskih kompozitora, poput Kornelija Stankovića, Stevana Stojanovića Mokranjca, Stevana Hristića, ali i Svetislava Božića i Milorada Marinkovića, trasiraće se najvažnije istorijske linije u razvoju horskog crkvenog muziciranja.
26. 04. 2023. od 11,00-13,00
Digitalna muzikologija /e-muzikologija, kompjuterska muzikologija/: mogućnosti, izazovi i aktuelnosti
Nova oblast u okviru digitalne humanistike orijentisana je ka proučavanju široke raznolikosti muzičkih formi širom kultura i istorijskih tradicija (npr. od gregorijanskog korala do džez, pop ili indijske muzike savremenog doba), koristeći analitičke i računarske metode zasnovane na odgovarajućim digitalnim korpusima. Zbog čega digitalna muzikologija relativno sporo nalazi svoju primenu u savremenoj muzikologiji? U izlaganju će biti reči o preprekama koje se postavljaju pred savremene istraživače, kao i o najraznovrsnijim oblastima koje ova istraživačka orijentacija može da pokrije. Posebna pažnja biće posvećena tzv. NLP (natural language processing) alatima koji mogu biti od koristi (etno)muzikolozima – istraživačima digitalizovanih tekstualnih izvora (novina, knjiga, časopisa, društvenih mreža itd.)
Ivana Perković, redovni profesor na Fakultetu muzičke umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu, Srbija. Doktorirala na Fakultetu muzičke umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu 2006. godine. U dva navrata bila je angažovana kao prodekan za naučni rad i međunarodnu saradnju. Od 2019. do 2023. godine rukovodila je međunarodnim Erasmus+ projektom DEMUSIS. Inicirala je i realizovala više od 10 nacionalnih i međunarodnih projekata finansiranih u oblastima visokog obrazovanja i muzikologije. Autorka je i koautorka knjiga na srpskom i engleskom jeziku, urednica naučnih monografija i autorka više od 100 studija objavljenih u časopisima, akademskim publikacijama, prezentovanih na nacionalnim i međunarodnim konferencijama. Područja njene posebne ekspertize su: (srpska) pravoslavna muzika, zapadnoevropska muzika u drugoj polovini 18. veka, muzika i (post)kolonijalizam, digitalna muzikologija, muzičko preduzetništvo…
Njeno nastavno iskustvo uključuje, pored aktivnog kontinuiranog predavanja na Fakultetu muzičke umetnosti i Univerzitetu umetnosti u Beogradu na svim nivoima do doktorata, i predavanja na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, te Muzičkoj akademiji na Cetinju/Crna Gora. Održala je predavanja na visokoškolskih muzičkim institucijama u Vilnjusu/Litvaniji, Kolumbusu/SAD i Zhejiangu/Kini. Među ostalim, članica je Srpskog muzikološkog društva, Međunarodnog društva za pravoslavnu muziku i uredničkog odbora "Zbornik Matice srpske za scenske umetnosti i muziku". Članica je Saveta AEC-a Saveta od 2019. godine, a od 2022. godine obavlja dužnost Generalnog sekretara ove značajne evropske asocijacije.